Els influencers dins l’empresa, un nou model de lideratge?

Tots hem sentit a parlar de concepte d’influencer, definit, des delicon23
punt de vista del màrqueting, com aquelles persones amb una gran capacitat i habilitat per influenciar en l’entorn en què es mouen i que, per tant, generen opinions i comentaris que fins i tot poden fer canviar comportaments i hàbits de la resta d’usuaris. Avui hi ha influencers en la majoria d’àmbits, però els que surten més sovint als mitjans són els que tenen a veure amb el món del comerç electrònic, la moda o les celebrities. Hi ha marques comercials que lluiten aferrissadament (i a cop de talonari) per aconseguir que alguns influencers confiïn en elles, la qual cosa demostra que el paper que han adquirit aquestes figures, sempre molt actives en les xarxes socials, és francament rellevant. Les marques contracten aquests professionals perquè entenen que cal fer-ho – sí o sí – dins de la seva estratègia de màrqueting.

El gran poder de l’influencer líder a l’empresa

Però avui volem fixar-nos en un tipus d’influencer diferent: el que podem trobar dins d’una empresa, fent moltes altres funcions, però exercint alhora d’influenciador i, conseqüentment, convertint-se en líder d’un (o de diversos grups) i en un autèntic ambaixador de la marca o companyia. Potser no tenen l’etiqueta de “líder”, però, sens dubte, ho són: es tracta d’un nou model de lideratge, el qual s’ha estat analitzant des de les noves perspectives 2.0 dels recursos humans.

Un treballador d’una empresa que tingui una activitat constant a les xarxes socials (on parli del seu dia a dia, comenti temes professionals, esmenti constantment l’empresa, expliqui històries de l’equip on treballa, etc.) pot arribar a ser un autèntic influencer de l’organització, un líder del grup, un ambaixador de la marca, un creador d’opinions. Quant més companys i companyes el segueixin, més poder tindrà. Quan més poder tingui, més credibilitat guanyarà. Quant més parli de l’empresa, de la feina, del seu dia a dia, més alerta haurem d’estar.

Com hem d’actuar davant d’aquesta nova realitat?
influencerDe vegades l’error que es comet a les empreses és, precisament, no saber detectar els influencers ni prendre prou consciència del poder d’alguns empleats a les xarxes socials.

El més important és tenir molt clar que, quan constatem la presència d’un influencer dins de l’equip, cal estar molt alerta de la seva activitat: de vegades l’aparició d’un influencer ens pot beneficiar, i en aquest cas hem de promoure corporativament la seva activitat: fins i tot ens pot ajudar a reconduir certs temes o ens pot donar suport en algunes estratègies empresarials. Però l’influencer també ens pot perjudicar, sobretot si la relació empresa-treballador passa per un mal moment o té algun punt de fractura. En aquest moment, tenir eines per conèixer quina és la seva activitat a la xarxa és absolutament necessari. Perquè de vegades les xarxes donen veu – i molt de ressò – a temes que hauríem pogut controlar i resoldre internament, evitant, doncs, un “eco” innecessari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *