El perfil de Community Manager: proliferació i intrusisme

comDe tots és sabut que les xarxes socials cada vegada tenen més poder i més influència econòmica. Amb la proliferació de tot l’entorn 2.0, fa temps que a les empreses s’hi ha anat instal·lant amb força el perfil professional del Community Manager, o el que és el mateix, el “gestor de comunitats en línia”, una persona amb formació de nivell i amb moltes aptituds, que esdevé la responsable de tota l’estratègia corporativa a les xarxes socials.

El perfil del Community Manager és un perfil altament professionalitzat. I és que no només es tracta de publicar en tres o quatre xarxes socials i aconseguir uns quants “m’agrada”. El Community Manager ha de saber què té entre mans. Què cal fer, per exemple, quan a les xarxes socials hi hagi una crisi de reputació de l’empresa? Com s’han de solventar els problemes tècnics quan n’hi hagi? Quines són les claus per aconseguir la millor comunicació entre empresa i client en aquest entorn?

 

El que fa diferent un bon Community Manager

El Community Manager té a les seves mans una tasca importantíssima: la de defensar les relacions de la seva empresa amb els clients en l’àmbit digital. Ha de saber crear, analitzar, entendre i direccionar la informació que es produeix en les xarxes socials, i liderar les estratègies de comunicació digital.

És un professional amb formació en publicitat, màrqueting i relacions públiques (amb fins comercials), i que ha d’estar en una constant actualització del món online, de les tendències, dels canvis, de les eines que s’utilitzen i que surten com a novetats. Per tant, no és només algú que està davant del Facebook, el Tuenti o el Twitter i fa comentaris… El bon professional genera una conversa bidireccional entre la seva empresa i els clients actuals o possibles, sap comunicar i sap com despertar l’interès dels usuaris cap als continguts que publica.

 

Sembla fácil, i d’aquí ve l’intrusisme professional

Les veus dels Community Manager s’alcen contra l’intrusisme real que han d’afrontar, cada vegada amb més freqüència. Hi ha qui pensa que la seva activitat la pot fer “qualsevol persona que remeni una mica amb les xarxes socials”, sense que tingui cap estudi o coneixement específic sobre la matèria, o bé algú que “hagi fet algun curset”. També abunden els casos en què des de direcció s’assigna algú que faci aquesta funció com a “més a més”, dins de les seves tasques habituals. Tot són errors de base.

El camí sembla clar: si l’empresa opta per tenir presència i activitat en les xarxes socials, ha de tenir algú que sàpiga liderar, gestionar i dinamitzar amb criteri la comunitat virtual, i que ho faci de manera professional. És millor no tenir estrategia en xarxes socials, que tenir-la equivocada i mal liderada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *